A beilleszkedés, a tanulás megkönnyítése érdekében készítettem egy kis összefoglalót a történelem tanulásával kapcsolatban.
Íme:
TÖRTÉNELEM
AZ 5. OSZTÁLYBAN
1.
Szükséges felszerelés:
- tankönyv
- munkafüzet
- nagyalakú, sima lapos füzet (szükség esetén sorvezető, időnként olló, ragasztó)
- képes történelem atlasz
- tankönyv
- munkafüzet
- nagyalakú, sima lapos füzet (szükség esetén sorvezető, időnként olló, ragasztó)
- képes történelem atlasz
2. A tanév fő feladatai:
- többféle tanulási technika megismerése
-
áttekinthető - akár sajátos - füzetvezetés kialakítása (rajzokkal
kiegészítve)
- történelmi
szókincs elsajátítása
- felkészülés a szóbeli feleletekre
3.A tanítási óra menete (általában):
- a jelentés után állva marad, akinek valami gondja van ( hiányzó felszerelés, meg nem írt házi feladat...) – félévente egy alkalom mindenki számára „elnézhető”; egyébként 3 házi feladat hiány zöld elégtelent, 5 felszerelés hiány szaktanári figyelmeztetőt von maga után – ezeknek a félévi/tanév végi jegyek kialakításában lehet szerepük. - bemelegítés (rejtvény, gyors kérdés-felelet — esetleg egymástól, kártya, memóriapróba, tájékozódás a térképen...)
- a jelentés után állva marad, akinek valami gondja van ( hiányzó felszerelés, meg nem írt házi feladat...) – félévente egy alkalom mindenki számára „elnézhető”; egyébként 3 házi feladat hiány zöld elégtelent, 5 felszerelés hiány szaktanári figyelmeztetőt von maga után – ezeknek a félévi/tanév végi jegyek kialakításában lehet szerepük. - bemelegítés (rejtvény, gyors kérdés-felelet — esetleg egymástól, kártya, memóriapróba, tájékozódás a térképen...)
- számonkérés
írásban röviden, célirányosan
szóban, kifejtve a tanultakat
- kiscsoportban, amíg az osztály más feladatot old meg — inkább beszélgetve
- a munkafüzet feladatait kivetítővel megoldva, mialatt az osztály javítja a saját feladatait - önállóan, az osztály előtt — VEGSŐ CÉL
írásban röviden, célirányosan
szóban, kifejtve a tanultakat
- kiscsoportban, amíg az osztály más feladatot old meg — inkább beszélgetve
- a munkafüzet feladatait kivetítővel megoldva, mialatt az osztály javítja a saját feladatait - önállóan, az osztály előtt — VEGSŐ CÉL
- új
anyag feldolgozása — szükség
szerint váltogatva
- frontálisan (tanár-diák közösen)
- pármunkában - kiscsoportosan — közös összegzéssel
minden csoport ugyanazt a feladatot kapja
minden csoport más-más feladatot old meg
- kiselőadással (előre megbeszélve, de lehet saját elhatározásból is, ekkor a felkészülést kérem legkésőbb az órát megelőző napon jelezni, az anyagot bemutatni)
- frontálisan (tanár-diák közösen)
- pármunkában - kiscsoportosan — közös összegzéssel
minden csoport ugyanazt a feladatot kapja
minden csoport más-más feladatot old meg
- kiselőadással (előre megbeszélve, de lehet saját elhatározásból is, ekkor a felkészülést kérem legkésőbb az órát megelőző napon jelezni, az anyagot bemutatni)
-- összegzés
- vázlatírással
- közösen készítjük tanári magyarázattal
- előre megírt — írásvetítőn kivetített, vagy fénymásolt — vázlatot „öltöztetnek fel a tanulók
- hiányos vázlatot egészítenek ki tanári magyarázat után
- önállóan írni — megadott szempontok segítségével
- teljesen önállóan a tankönyv szövegére támaszkodva (nem követelmény, de lehetőség)
- vázlatírással
- közösen készítjük tanári magyarázattal
- előre megírt — írásvetítőn kivetített, vagy fénymásolt — vázlatot „öltöztetnek fel a tanulók
- hiányos vázlatot egészítenek ki tanári magyarázat után
- önállóan írni — megadott szempontok segítségével
- teljesen önállóan a tankönyv szövegére támaszkodva (nem követelmény, de lehetőség)
-
feladatmegoldással
- kérdésekre válaszolni szóban
- kérdésekre válaszolni szóban
- értékelés
- házi feladat kijelölése, megbeszélése
- házi feladat kijelölése, megbeszélése
4. A szóbeli feleltetés menete
kiscsoportos: - a
felelésre kiválasztott tanulók egy csoportba ülnek magukkal hozva füzetüket,
ellenőrzőjüket - indító információt (kérdés, kép, idézet …) kapnak
tőlem, amit végiggondolnak amíg az osztály munkáját elindítom
- beszélgetünk
az otthon megtanultak és a kapott
információk alapján a témáról
- a tanulók kérdezhetik,
kiegészíthetik, kijavíthatják egymást
- az
érdemjegy indoklása, javaslat az esetleges hibák kiküszöbölésére
munkafüzettel:
- a felelő a kivetítőnél megoldja a munkafüzet
feladatait – ezalatt az osztály is javítja
a sajátját - az esetleg kimaradó részekhez
kérdéseket teszek fel
- Fontos! A kivetített feladat nem mindig
egyezik meg pontosan a tanulói munkafüzettel
egyéni:
- az ellenőrzőt, a füzetet a felelő magával hozza
- a lecke címe (nem szó szerint)
- a téma kifejtése
- az osztály/ tanár kérdést tesz fel a hiányzó, de fontos információkra
- az osztály/ tanár kijavítja a tévedéseket
- az érdemjegy indoklása, javaslat az esetleges hibák kiküszöbölésére
- az ellenőrzőt, a füzetet a felelő magával hozza
- a lecke címe (nem szó szerint)
- a téma kifejtése
- az osztály/ tanár kérdést tesz fel a hiányzó, de fontos információkra
- az osztály/ tanár kijavítja a tévedéseket
- az érdemjegy indoklása, javaslat az esetleges hibák kiküszöbölésére
5. A feleltetésnél figyelembe veendő tényezők:
- a téma kifejtése, valós információk közlése
- történelmi fogalmak használata
- folyamatos „előadás”
- a téma kifejtése, valós információk közlése
- történelmi fogalmak használata
- folyamatos „előadás”
6. A félévi /tanév végi érdemjegy összetevői:
- írásbeli feleletek (kisjegyként értékelve háromból lesz egy teljes értékű jegy) - szóbeli felelet
- felmérő a fejezetek végén
- füzetvezetés
- órai munka (kiselőadások, manuális tevékenység, versenyek, hiányok, aktivitás)
- írásbeli feleletek (kisjegyként értékelve háromból lesz egy teljes értékű jegy) - szóbeli felelet
- felmérő a fejezetek végén
- füzetvezetés
- órai munka (kiselőadások, manuális tevékenység, versenyek, hiányok, aktivitás)
7. Tanórán kívüli programok:
- ajánlott szépirodalom olvasása (Pl.: Szentiványi Jenő: A kőbaltás ember…)
- múzeumlátogatás -Történész-szerkesztés
- rejtvények egymásnak
- manuális tevékenység (őskori lepény, kőbalta készítése...) -levelezőverseny(ajánlom:www.titokonline.hu) - kerületi tanulmányi verseny
8.
Segítség, kapcsolat:
Jó munkát, kellemes együtt töltött órákat és
szép eredményeket kívánok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üzenj itt, ha kérdésed, vagy mondanivalód van!