2012. szeptember 3., hétfő

Köszöntő

Külön szeretettel köszöntöm az 5. d osztályosokat és Szüleiket!
A beilleszkedés, a tanulás megkönnyítése érdekében készítettem egy kis összefoglalót a történelem tanulásával kapcsolatban.
 Íme:


TÖRTÉNELEM AZ 5. OSZTÁLYBAN

1. Szükséges felszerelés:
-
tankönyv
- munkafüzet 
- nagyalakú, sima lapos füzet (szükség esetén sorvezető, időnként olló, ragasztó)
- képes történelem atlasz
2. A tanév fő feladatai:
- többféle tanulási technika megismerése
 - áttekinthető - akár sajátos -  füzetvezetés kialakítása (rajzokkal kiegészítve)
-  történelmi szókincs elsajátítása
- felkészülés a szóbeli feleletekre
3.A tanítási óra menete (általában):
-
a jelentés után állva marad, akinek valami gondja van ( hiányzó felszerelés, meg nem írt házi feladat...) – félévente egy alkalom mindenki számára „elnézhető”; egyébként 3 házi feladat hiány     zöld elégtelent, 5 felszerelés hiány szaktanári figyelmeztetőt von maga után – ezeknek a félévi/tanév végi jegyek kialakításában lehet szerepük.                                                                                                                              -  bemelegítés (rejtvény, gyors kérdés-felelet esetleg egymástól, kártya, memóriapróba, tájékozódás a térképen...)
- számonkérés
            írásban röviden, célirányosan
            szóban, kifejtve a tanultakat
                        - kiscsoportban, amíg az osztály más feladatot old meg inkább  beszélgetve                                                                                                                                                               
                        - a munkafüzet feladatait kivetítővel megoldva, mialatt az osztály javítja a saját feladatait                     -  önállóan, az osztály előtt VEGSŐ CÉL
-   új anyag feldolgozása szükség szerint váltogatva
            - frontálisan (tanár-diák közösen)                                                                                                               
            - pármunkában                                                                                                                                  - kiscsoportosan közös összegzéssel
                        minden csoport ugyanazt a feladatot kapja
                        minden csoport más-más feladatot old meg
            - kiselőadással (előre megbeszélve, de lehet saját elhatározásból is, ekkor a felkészülést kérem legkésőbb az órát megelőző napon jelezni, az anyagot bemutatni)
--  összegzés
              -  vázlatírással
                        - közösen készítjük tanári magyarázattal
                        - előre megírt írásvetítőn kivetített, vagy fénymásolt vázlatot „öltöztetnek fel  a tanulók
                        - hiányos vázlatot egészítenek ki tanári magyarázat után
                        - önállóan írni megadott szempontok segítségével
                        - teljesen önállóan a tankönyv szövegére támaszkodva (nem követelmény, de lehetőség)
 -  feladatmegoldással
              -  kérdésekre válaszolni szóban
-  értékelés
- házi feladat kijelölése, megbeszélése
4. A szóbeli feleltetés menete
kiscsoportos:                                                                                                                                                        -  a felelésre kiválasztott tanulók egy csoportba ülnek magukkal hozva füzetüket, ellenőrzőjüket                    - indító információt (kérdés, kép, idézet …) kapnak tőlem, amit végiggondolnak amíg az osztály munkáját elindítom                                                                                                                                                     - beszélgetünk az otthon megtanultak és a  kapott információk alapján a témáról                                                        - a tanulók  kérdezhetik, kiegészíthetik, kijavíthatják egymást                                                                           - az érdemjegy indoklása, javaslat az esetleges hibák kiküszöbölésére
munkafüzettel:                                                                                                                                                      - a felelő a kivetítőnél megoldja a munkafüzet feladatait – ezalatt az osztály is javítja  a sajátját                      - az esetleg kimaradó részekhez kérdéseket teszek fel                                                                                        - Fontos! A kivetített feladat nem mindig egyezik meg pontosan a tanulói munkafüzettel                                                             
egyéni:
- az ellenőrzőt, a füzetet a felelő magával hozza
- a lecke címe (nem szó szerint)
- a téma kifejtése
- az osztály/ tanár kérdést tesz fel a hiányzó, de fontos információkra
- az osztály/ tanár kijavítja a tévedéseket
- az érdemjegy indoklása, javaslat az esetleges hibák kiküszöbölésére
5. A feleltetésnél figyelembe veendő tényezők:
- a téma kifejtése, valós információk közlése
- történelmi fogalmak használata
- folyamatos „előadás”
 6. A félévi /tanév végi érdemjegy összetevői:
-
írásbeli feleletek (kisjegyként értékelve háromból lesz egy teljes értékű jegy)                                            -  szóbeli felelet
- felmérő a fejezetek végén
- füzetvezetés
- órai munka (kiselőadások, manuális tevékenység, versenyek, hiányok, aktivitás)

7. Tanórán kívüli programok:
-
ajánlott szépirodalom olvasása (Pl.: Szentiványi Jenő: A kőbaltás ember…)
- múzeumlátogatás                                                                                                                          -Történész-szerkesztés
- rejtvények egymásnak
- manuális tevékenység (őskori lepény, kőbalta készítése...)                                                                         -levelezőverseny(ajánlom:www.titokonline.hu)                                                                                                    - kerületi tanulmányi verseny
8. Segítség, kapcsolat:
Jó munkát, kellemes együtt töltött órákat és szép eredményeket kívánok!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Üzenj itt, ha kérdésed, vagy mondanivalód van!